google trends 24-04-2014

Google Trends

Od lat istnieje fajne narzędzie jakim jest „Google Trends”. Jest to narzędzie Google które analizuje zapytania do wyszukiwarek. Można z tym robić masę ciekawych rzeczy od analizy sezonowości słów kluczowych poprzez porównanie kilku fraz aż do odnalezienia bieżących trendów w internecie.
https://www.google.com/trends

Analizę można zawęzić do określonego terytorium, języka nawet badanego okresu. Na stronie głównej (jak widać na screenie) dostępne są informacje o trednach w danej chwili w wyszukiwarce i na YouTube.

Dawno nie korzystałem z tego narzędzia więc byłem ciekawy co zobaczę. Zacząłem od sprawdzenia trendów YT z włączonym filtrem wyszukiwania (safety on):

trendy YT safety on

Pierwsze miejsce to filmik ze zwierzętami, pies rozdzielający walkę kotów. Nie jest to filmik, który uznał bym za trendujący – jakość jest słaba, został dodany 6 miesięcy temu. Dopiero teraz zyskuje jakiś ruch.

Drugi film z google trends to już ciekawsze nagranie w którym pies przenosi własną miskę aby jeść bok drugiego psa. To jest lepsze viral video – ponieważ zostało dodane 3 tygodnie temu, posiada ponad 4,5 mln wyświetleń i jest dużo komentarzy. Ciekawsze 🙂

Trzeci film już nie jest o zwierzakach. Są pokazane ludzkie emocje i sukces. To dobre video. Już rozeszło się wirusowo, dowód: dodane 5 dni temu a już wyświetleniami bije poprzednie 2 filmiki mając ponad 5,7mln wyświetleń. Jak widać po komentarzach, których jest ponad 1600 ludzie chętnie komentują, jeżeli  tak duża część komentuje na pewno więcej osób to lubi i udostępnia.

Google Trends … Safety Off !

trendy YT safety off

Z wyłączonym filtrem bezpieczeństwa … spodziewałem się jakichś krwawych wyników lub xxx. A tutaj niespodzianka: na 1 miejscu „obecny” Prezydent Bronisław Komorowski. Kampania wyborcza kandydatów trwa a czujnym wyborcom nic nie umknie. Filmik widziałem już wczoraj ale pewnie dopiero zyska sławę 😉 dodany 2 dni temu a posiada prawie 0,5 mln wyświetleń, do tego 710 komentarzy. Liczba szybko wzrośnie. Filmik zyska sławę – muzyczka w tle od samego początku nastraja w komediowy „nastruj”.

Numer 2 z google trends wśród trendujących na YT to już widziany wcześniej pies rozdzielający walczące koty.

Trzecie miejsce to filmik z CS’a (już ponad czasowa strzelanka, rocznik ’87 grał w CS’a w gimnazjum i teraz też gimnazjaliści w to grają).  Trendujący – zdecydowanie – w 1 dzień około 200 tys wyświetleń. Można – Można … mając ponad 300 subów 🙂 to pokazuje jak ważni są lojalni widzowie i jak szybko reagują na nowy materiał. Filmik z ponad 1000 komentarzy.

długi film (26 min) link dla zainteresowanych: https://www.youtube.com/watch?v=Nsd2LrqDEJk

Tak wygląda lista trendujących video na YouTube. Teraz po rozgrzewce i rozrywce pokażę te fajniejsze zastosowanie Google Trends.

Google Trends a badanie sezonowości:
Korzystając z tego narzędzia można zbadać sezonowość wyszukiwań danego hasła. Aby pokazać jak to działa wykorzystałem znany wszystkim okres jakim jest szkoła, zacząłem od wyszukania podręczników szkolnych
Widać na wykresie duże szczyty a później praktycznie poziom zerowy, świadczy to o sezonowości i dużej intensywności w okresie szczytów. Przedstawiony okres sięga aż do roku 2004 (okresy można zmienić), przy takim okresie widać zgodnie z oczekiwaniami że najwięcej wyszukań przypada na miesiąc sierpień. Pod wykresem wyszukiwań są jeszcze inne ciekawe dane jak np. region w którym dana fraza jest najczęściej wyszukiwana, za dużo trzeba by opisywać to trzeba zobaczyć 😉 Dla przykładu pokaże jeszcze jak zmieni się wykres jeśli dodam kolejne słowo kluczowe: egzamin gimnazjalny.
Widać olbrzymią różnicę oraz inny okres w którym nasilone są wyszukiwania. Sprawdźmy co będzie jeśli dorzucę jeszcze jedno słowo kluczowe (dla wielu bardzo kluczowe): matura

To dopiero jest różnica.

Ps. Matura to bzdura.
Ps2. Ciekawe wygląda jeszcze dorzucenie do wykresu słowa „praca”

Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.